lördag 5 december 2009

Talsyntes i molnet

Tillgänglighet är oerhört viktig för många och det blir mer tillgängligt om det stöd som behövs finns i molnet, iallafall vad gäller en del verktyg eller tjänster. Talsyntes är personligt och ett uppläsningsstöd kan ligga som program i en enskild dator, på ett nätverk eller som TextAid i molnet.
I september bloggade jag om ämnet sist, vad jag kan minnas. Då fick ett av inläggen två kommentarer , en av dem har jag funderat mer över och här är nu TextAid - inlägget. Det tog tid för mig att ta mig tid att fundera mer, nu har jag tänkt så det är dags att reflektera...

Fortfarande är jag inte vän av molntjänster som kostar, men det kan vara värt en slant att komma åt mina verktyg i molnet. Det gör att jag har mitt stöd tillgängligt från vilken dator som helst, jag behöver bara logga in. Jag vill understyrka att jag inte har köpt ett abbonnemang på denna tjänst, utan berättar utifrån icke användarperspektiv. Kostar gör det nämligen... TextAid är en tjänst som du abonnerar på. Du löser abonnemang för 6 eller 12 månader i taget. TextAid kostar 75 kr per månad inklusive moms om du löser ett 6 månaders abonnemang för 450 kr. Om du löser ett 12 månaders abonnemang för 825 kronor, får du en månad gratis. Dyrt...i jämförelse med vad Claro Read kostar för en enanvändarlicens...1995 kr... nu även förbättrad funktion i Open Office (håller på att testa, funderingar kommer senare)...

Så här beskriver TextAid dess funktioner på sin sajt:

"TextAid i korthet
  • Logga in från vilken dator som helst
  • Du kan ändra textstorlek
  • Du kan ändra färg på text och bakgrund
  • Du kan ändra typsnitt
  • Dina inställningar sparas i en databas
  • TextAid kräver inte JavaScript
  • TextAid läser upp all text eller den text som du markerat på skärmen
  • Du kan lyssna på text med svensk, engelsk, fransk, tysk och spansk röst
  • Du kan ändra uppläsningshastigheten
  • TextAid fungerar på Windows, Mac och Linux
  • TextAid fungerar med de flesta webbläsare på marknaden. Även textbaserade.
  • TextAid använder marknadens bästa talsyntes
  • TextAid kräver ingen installation på din dator
  • Licensen är knuten till en person och inte till en dator ". Saxat från www.textaid.nu
Om någon som läser det här blogginlägget har provat TextAid själv, lämna gärna kommentarer om hur det fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar